psykologiwidenska.blogg.se

2014-01-22
15:27:38

Utvecklingspsykologiuppgiften

 

 

UTVECKLINGSPSYKOLOGI

 

 

 

 

 

 

 

UTVECKLINGSPSYKOLOGI sid 19-49

Centralt innehåll:

•    Utvecklingspsykologi och dess tillämpningar: hur människan utvecklas genom livet i samspel 
mellan arv och miljö.

 

 

 

 

 

 

Litteratur:

Lev i tiden Psykologi för gymnasiet (2007)Katri Cronlund Bonniers

www.lattattlara.com Lätt att lära – psykologi på gymnasiet

Studiearbete : Definiera nyckelorden och förklara dem med egna ord (ej lämnas in)

Detet

 

Libido

 

Lustprincipen

 

Överjaget

 

Jaget

 

Realitetsprincipen

 

Det omedvetna

 

Det förmedvetna

 

Det medvetna

 

Oidipuskonflikt

 

Tillit

 

Identitet

 

Assimilation

 

Ackommodation

 

Egocentrism

 

Sociocentrism

Svara på (boken) lämnas in skriftligt individuellt

1.    Vilka uppgifter har jaget, detet och överjaget?

2.   Vad finns i det omedvetna, i det förmedvetna och i det medvetna?

3.   Hur tillfredsställs libidon i olika åldrar enligt Freud?

4.   Vad innebär oidipuskonflikten för barnet?

5.    Vad menade Eriksson med att man går igenom en kris i varje ålder?

6.   Hur utvecklar barnet tillit?

7.   Hur utvecklar tonåringen sin identitet?

8.   Vad menade Piaget med att vi har en medfödd tendens till organisation?

9.   Vad menade Piaget med magiskt tänkande, med animistiskt tänkande och med artificialism?

10.              Hur påverkas barnets tänkande och handlande av att sociocentrismen är utvecklad?

Bowlby – Stern (kopierat material)

11.Vilken typ av barngrupp studerade Bowlby och varför?

12.              Bowlby betonade i sin tids anda moderns roll när barnet utvecklar sociala relationer. Hur ser modern forskning på detta?

13.              Vilka omständigheter kan försvåra anknytningen hos ett barn?

14.              Beskriv kortfattat Sterns forskning.

15.Varför har Sterns utvecklingsteorier väckt så stort intresse?

16.              Vad kan det finnas för anledningar till att spädbarn inte studerats så mycket?

Gruppuppgifter

Diskutera i gruppen (lämnas in skriftligt, ett gemensamt)

1.    Hur har barn det idag i Sverige?

2.   Vad är en bra uppväxt?

3.   Hur viktig är den tidiga barndomen för ett bra liv?

 

 

 

 

4.   Studera Freuds teori om jaget, detet och överjaget. Använd den för att beskriva

 

a.) en person som har ett väldigt dominerande överjag, ett underutvecklat det och ett normalt fungerande jag.

b.) en person som har ett väldigt dominerande det, ett underutvecklat överjag och ett normalt fungerande jag.

Vad kan det vara i deras barndom som format dem till de personer de är?

Hur mår de?

Hur fungerar de i relation till sina medmänniskor och till samhället?

 

5.    Ge era egna exempel på assimilation och ackommodation.

 

 

 

 

6.   Skriv en instruktion

 

Vad ska föräldrar tänka på för att barn ska utvecklas så harmoniskt som möjligt? Utgå från Freud, Erikson, Bowlby och Sterns teorier samt era egna reflektioner.

Skriv en instruktion till nyblivna föräldrar med tio punkter.

Den ska innehålla instruktion, motivering (varför de bör tänka på detta) och exempel på hur föräldrarna kan göra konkret för att barnen ska utvecklas harmoniskt.

 

 

 

Lycka till, Conny och Charlott

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: